Kvalitet

  1. Startsida
  2. /
  3. Kvalitet

Kvalitetsarbetet inom Brizads familjehemsvård utgår från vår värdegrund.
Vi menar att Brizad bygger hållbara relationer genom omsorg, engagemang, värdighet och flexibilitet, värden som genomsyrar hela vårt arbete.

Kvalitet för oss innebär att uppfylla kraven från uppdragsgivare, medarbetare och lagstiftning, samtidigt som vi skapar bästa möjliga förutsättningar för barn och ungdomar i vår verksamhet.

Kvalitet- och ledningssystem är en integrerad del av vårt dagliga arbete. Vi lägger stor vikt vid att skapa och dokumentera tydliga rutiner, och arbetar aktivt med ständiga förbättringar. Vi tar lärdom av det som framkommer i risk- och händelseanalyser, avvikelserapporter, undersökningar och synpunkter.

Vi värnar om öppenhet och dialog med både uppdragsgivare och medarbetare, och har som mål att möta problem så snart de uppstår.
Ytterst vill vi erbjuda varje barn och ungdom i Brizads verksamhet bästa möjliga vård och omsorg utifrån deras individuella behov och därigenom bidra till goda och varaktiga resultat.

Information enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Din personliga integritet och hur vi hanterar dina uppgifter är viktigt för oss.
Brizad Behandlingskonsult AB (org.nr 556721-5800), Norra Industrivägen 1B, 824 34 Hudiksvall, ansvarar för behandlingen av personuppgifter.

Vi ser till att de personuppgifter som samlas in lagras och hanteras på ett tryggt och säkert sätt, i enlighet med dataskyddslagstiftningen.

Ta gärna del av vårt dokument som beskriver vår Personuppgiftshantering mer i detalj. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss, kontaktuppgifter finns under avsnittet Kontakta oss

Synpunkter och klagomål

För oss på Brizad är det viktigt att få ta del av synpunkter från alla som kommer i kontakt med vår verksamhet.
Om du har klagomål eller synpunkter vill vi gärna veta det, så att vi kan förbättra oss.

Du kan kontakta oss på telefon 0650-595330 eller kontakta oss via detta formulär.

Du kan också vända dig till den myndighet som ansvarar för tillsyn av vår verksamhet, Inspektionen för vård och omsorg (IVO) https://www.ivo.se/beratta-for-ivo/

Avvikelser

Våra medarbetare spelar en viktig roll i att upptäcka vad som kan förbättras i verksamheten.
Vi uppmuntrar därför till systematisk avvikelserapportering för att kunna utvärdera händelser och åtgärda eventuella missförhållanden.

Alla avvikelser dokumenteras och ligger till grund för riskanalyser, utredningar och förebyggande åtgärder.

Lex Sarah

Alla anställda är skyldiga att rapportera enligt Lex Sarah vid upptäckt av missförhållanden eller risk för missförhållanden.
Rapportering kan ske via vårt avvikelsesystem eller direkt till ansvarig chef.

Information om rapporteringsskyldigheten ges vid anställning och följs därefter upp årligen.

Egenkontroll och uppföljning

Brizad genomför egenkontroller i olika delar av verksamheten för att mäta och säkra kvaliteten i våra processer.

Verksamhetsrevisioner sker regelbundet, bland annat genom granskning av journaler och dokumentation.

Vi anlitar även Skandinavisk Sjukvårdsinformation (SSIL) för att genomföra kvalitetsenkäter:

  • Ansvariga placerare intervjuas för att fånga upp synpunkter och erfarenheter.
  • Våra familjehem intervjuas anonymt för att bidra till utveckling och förbättring.
  • Medarbetarundersökning genomförs vartannat år med fokus på arbetsmiljö.

Visselblåsning

Brizads visselblåsarfunktion finns för att du ska kunna rapportera allvarliga arbetsrelaterade missförhållanden eller oegentligheter, till exempel olagliga aktiviteter, mutor, korruption, jäv eller ekonomisk brottslighet. Systemet ska inte användas för mindre ärenden utan för händelser av allvarlig karaktär.

Om du har synpunkter eller klagomål kan du rapportera dessa här!

Du som har eller har haft en arbetsrelaterad relation till Brizad kan använda formuläret för visselblåsning via länken nedan. Du omfattas av skyddet för visselblåsare innan, under och efter att du lämnat verksamheten.

Brizad har valt att använda en extern aktör för att hantera visselblåsningar. Rapporten du skriver hanteras av Wistlerblower Partners som använder sig av specialister för bedömningar av de rapporter som kommer in. Exempel på specialister är advokater, HR experter, psykologer och ekonomiska rådgivare.

När du rapporterar och kommunicerar via Wistlerblower Partner så gör du det helt anonymt och icke spårbart. Ingen kommer att kunna ta reda på vem som gjort anmälan. Om man gör en anmälan via visselblåsning så har man rätt till skydd enligt Visselblåsarlagen (Lag 2021:890).

Vid en anmälan kommer du att få en återkoppling från Whistlerblower Partners inom 7 dagar och en utredning av ärendet ska vara klar inom 3 månader. Därefter kommuniceras utredningen med en utsedd kontaktperson på Brizad. Du kan göra en anmälan utifrån en misstanke och utan bevis om oegentligheter, med du behöver lämna uppgifterna i god tro och inte med skadligt uppsåt eller om du vet att anklagelserna är falsk.

Du kan också välja att använda en extern kanal för visselblåsning via Arbetsmiljöverket via länken här!

Vill du använda vår interna kanal för visselblåsning som hanteras av Wistlerblower Partners så gör du det via länken här

Vår policy gällande visselblåsning